본문 바로가기
미술평론

미술평론가 최철주|현대미술평론 현대미술가평론 현대미술작품평론 Contemporary artwork criticism and Modern Art Criticism [10] Art criticism : Art criticism : Contemporary art review & artist artwork criticism / Contemporary ..

by 루이 최 2024. 3. 16.

미술평론가 최철주|현대미술평론 현대미술가평론 현대미술작품평론 Contemporary artwork criticism and Modern Art Criticism [10] Art criticism : Contemporary art review & artist artwork criticism / Contemporary Art Critic Louis Choi Chul-joo's Art Review of Contemporary painting Artwork & Modern Art criticism example: Art criticism : Contemporary art review & artist artwork criticism / Contemporary Art Review with Visual Art of the Story of Contemporary Art Critic & A modern art review that examines the aesthetic value, process, and artistry of photography, cartoons, art, and design, and approaches the meaning of the work with the theory of visual art 개념의 구체적 이미지와 추상적 비구조를그 대상의 상징성으로 전이한 추상의 구조로 메타포(metaphor)하여서 추상적 비구조의 오인을 감춘 구성적 추상화: 추상을 감춘 일본화 “봄 정원의 고양이 그림”     

 

 

 

봄 정원의 고양이 그림

외형적 이미지의 구조가 존재하지 않는 구성적 추상화는 대상의 환경에 한정된 배경적 영역으로 한 구성적 형상이다. 그 형상은 추상적 인식을 감추려고 하나의 색조로 대상의 자리를 구성적 의미로 보인다.     

일본에서 고양이는 손님과 마주하는 가족처럼 손님이 오기 전에 세수를 하고, 가족처럼 사람과 마주한다.

갈색, 흑과 백색의 삼색 고양이는 풍랑을 막아서 배가 안전하게 항해하게 하는 행운을 준다고 말한다.

그 행운을 가려오는 삼색 고양이는 손님을 기다리지 않고 정원에서 꽃을 본다.     

菊沢富子는 손님이 없는 정원에서 반복되는 고양이와의 만남속에서 풍경의 깨달음을 얻는다.

그는 고양이를 정원에 두어서 꽃을 피운다.이것은 대상과의 관계가 있는 꽃과 나무들의 조합으로 한 일본 정원의 모양을 이루는 풍경을 보인다. 그 풍경은 황토색의 하늘로 고양이와 바위 그리고 나무가 남긴 여백을 채운다. 그리고 그 여백은 황토색으로 한 하늘과 땅을 구분하지 않는 정원과 대상들과의 관계를 이룬다.     

그러나 외형적 이미지의 형식은 구조가 존재하지 않는다. 따라서 그는 대상을 동일한 색으로 형상의 경계를 허물고 정원의 의미적 구조를 공간화하려고 한다.     

그는 대상의 주체가 된 정원은 여백의 공간인 하늘과 땅을 배경으로 한 대상들을 인식시킨다.

이것은 일본 정원을 상징하는 대나무 동백나무 양치식물 등을 대상화함으로써 그 대상을 일본식 정원의 미적 대상으로 구조화한다. 즉 숲의 현상을 이미지 형식과 다른 정원 형식의 일본식 꽃과 나무의 이면적 실제로 정형화한 미적 구조의 보편적 승인을 받는다.

그것은 일본식 정원을 상징하는 대상들이 서로의 모양과 대응하지 않도록 배경적 구조인 하늘과 땅을 동일한 황토색으로 정해 각각의 모양을 구분을 할 수 있게 실제의 형상으로 인식했다.     

대상을 본뜬 형상의 상상적 <봄 정원의 고양이 그림>은 정원속에 대상의 개념을 잡아당기는 추상을 감추고 있다.

그는 정원에 대상의 음영을 그 영역 내로 한정하여 콜라주처럼 배경으로 한 하늘과 땅이 없어진 비실재의 사실적 추상을 이룬다.

그 형상은 정원과 보는 이가 한정된 영역을 마주하면서 정원과 의미적 형상을 동일시하여서 <봄 정원의 고양이 그림>을 시선에 담아낸다.

그는 빛으로부터 분리된 비실재 공간의 정원에서 대상 음영이 보이는 정원의 자리를 구성한다.

황토의 상징색을 배면화하고 고양이가 대나무앞에 자리하여서 꽃밥이 황색인 동백꽃이 여러 송이 사이로 어긋난 잎차례와 양치식물(羊齒植物)이 조화를 생성한다.

그리고 햇빛을 받지 않는 하늘과 땅의 여백을 황토색으로 그려 고양이와 조각된 대상을 하나의 통일체로 정원이 된다.

그 정원앞의 고양이는 조각난 정원의 주체들을 또 다른 시각적 기호로서 연계하는 매체다.

바위가 정원의 대상들을 변함없이 지탱하여서 그것의 주체는 하늘과 땅을 소거한 어색한 대상들처럼 동일한 빛속의 정원에 같이 있게 한다.

이렇게 <봄마당 고양이 그림>은 정원의 대상들의 분리된 시간성에서 하나 공간성에 맞춘 시각적 정원의 기호로 만든다.

그 <봄 정원의 고양이 그림>은 풍경을 축소한 모양과 형식을 한정하여서 작은 음영의 조각으로 한 바위를 배면에 둔 고양이가 꽃과 초목과의 대조를 이룬다.

이것은 일본식 정원의 상상적 인식을 오인하지 못하도록 한정한 대상들 간의 의미로서의 동일한 색조로 한 메타포의 정원이다.     

(이렇게 그는 하나의 상징색으로 비구조적인 전체의 형상을 구분할 있도록 정원을 원경적 시선으로 한 추상적 이야기를 이끈다.)

 

그는 정원 개념의 구체적 이미지와 추상적 비구조로서 봄을 실감나게 연기하는 고양이가 메타포 요소로 등장하여서 정원 이미지와 봄으로 한 삶의 서사 구조를 보인다.     

공간 색을 천지현황(天地玄黃)에 맞춘 유학적 분위기의 황색이다. 그 색은 비구조의 봄을 추상하고 그 공간에서 고양이는 정원의 따뜻함을 내뿜고 봄 꽃을 바라본다.

이렇게 하나의 상징색으로 비구조적인 전체의 형상을 구분할 있도록 정원을 원경적 시선으로 한 추상적 이야기로 이끈다.

그 이야기는 일본 정원에 맞춘 대상을 반복하여서 그린 황색의 배경에 고양이를 하나 봄으로 귀결한다.

일본 정원의 고양이는 봄의 이미지를 황색의 의미 구조로 전이하여서 고양이와 일본 정원을 예술적 표제로 한 문학성을 황색에 가려진 보이지않는 회화적 미적 감정의 무한소(infinitesimal)로써 봄에 대한 추상적 비구조의 오인을 감춘다.  /글. 미술평론가 최철주 (문화디자인박사)         

 

Tomiko Kikuzawa, A cat painting in a spring garden,                     Image Source: Facebook

 

 

A compositional abstraction that hides the misunderstanding of the abstract non-structure by metaphorizing the concrete image of the concept and the abstract non-structure into the structure of the abstract that has been transferred to the symbolism of the object: Japanese painting that conceals abstraction, "A cat painting in a spring garden.“     

 

Compositional abstraction in which the structure of the external image does not exist is a compositional shape with a background area limited to the environment of the object. The shape seems to have a compositional meaning in the place of the object in one color to hide abstract perception.     

In Japan, cats wash their face like a family facing customers and face people like a family.

The brown, black and white tricolor cat says it blocks the waves, giving the ship good luck to sail safely.

The tricolored cat that hides its luck sees flowers in the garden without waiting for a customer.     

Tomiko Kikuzawa learns the realization of the landscape from repeated encounters with cats in a guestless garden. She leaves his cat in the garden and blooms. This is a combination of flowers and trees that are related to the object, forming the shape of a Japanese garden.

The landscape fills the margins left by cats, rocks, and trees with ocher-colored margins. And the margins are ocher-colored, which makes up the relationship between gardens and objects that do not distinguish between the sky and the ground.

However, there is no structure in the form of external images. Therefore, she tries to space the semantic structure of the garden by breaking the boundaries of the shape with the same color as the object.     

She recognizes objects set in the background of the sky and the ground, which are spaces in the garden that became the subject of the object.

It targets bamboo, camellia, ferns, etc., symbolizing the Japanese garden, and structures the object as an aesthetic object of a Japanese garden. In other words, the phenomenon of forests is universally approved for the aesthetic structure that is actually standardized behind Japanese flowers and trees in garden forms different from the image format.

The sky and the ground, which are the background structures, were recognized as the same ocher color, so that the objects symbolizing the Japanese garden did not response each other's shape, and they were recognized as actual shapes so that each shape could be distinguished.     

The imaginary "Picture of a Cat in a Spring Garden" in a shape modeled after the object hides the abstraction that pulls the concept of the object in the garden.

She limits the shadow of the object to its area in the garden, creating a realistic abstraction of the sky and the ground missing in the background like a collage.

As for the form, the garden and the viewer face a limited area, and the meaningful form is identified with the garden, and the <Spring Garden Cat Painting> is captured in eyes.

She makes up the place of the garden where the object shade is visible in the garden of a non-substantial space separated from the light.     

The symbolic color of red clay is displayed on the back, and the cat is located in front of the bamboo, so the yellow camellia flowers are displaced between several leaves and ferns create harmony.

In addition, the margins of the sky and land that do not receive sunlight are drawn in ocher color, and the object separated from the cat becomes a garden as one unity.

The cat in front of the garden is a medium that connects objects separated from the garden with another visual sign.

A rock receives the same light as an awkward object that erases the sky and the ground, so that it stays in the garden in the same light, just like awkward objects that erases the sky and the ground.

In this way, "The Cat Picture in the Spring Garden" is made into a visual garden symbol tailored to the spatiality one by one in the separate time of the objects of the garden.     

The <Picture of Cat in Spring Garden> limits the garden landscape to a reduced shape and form, and a cat with a rock on the back like a small shaded piece contrasts with flowers and vegetation.

This is a metaphorical garden with the same color tone as the meaning between limited objects so that the imaginary perception of the Japanese garden cannot be misunderstood.

In this way, she leads an abstract story with the perspective of the garden so that the entire non-structural form can be distinguished with one symbolic color.+

As a concrete image of the concept of a garden and abstract non-structure, a cat who plays spring realistically appears as a metaphorical element, showing the image of the garden and the narrative structure of spring times.     

The color of the space is yellow, which exudes a Confucian atmosphere tailored to the sky and earth of black and yellow. The color abstracts the unstructured spring, and in the space, the cat looks at the spring flowers while giving off the warmth of the garden.

In order to distinguish the overall atypical form into a single symbolic color, it leads to an abstract story along with an image of the garden.

The story is an object tailored to the Japanese garden, resulting in a picture of a cat on a yellow background as a spring.     

By transferring the image of spring to a yellow semantic structure, the cat in the Japanese garden hides the misunderstanding of the abstract non-structure of spring as an infinitesimal of invisible pictorial aesthetic emotions hidden in yellow with the literary nature of cats and Japanese gardens as artistic headings. /Writing. Choi Chul-joo (Doctor of Cultural Design), an art critic   

Writing. Choi Chul-joo, an art critic