개념미술가 최철주|현대개념미술평론 현대개념미술가평론 이미지개념설치작품평론
Contemporary conceptual artwork criticism: Contemporary conceptual art Criticism [17] Abstract conceptual art: Louis Choi Chul-joo Contemporary Art Critic and Contemporary Art History Cartoonist Louis Choi Chul-joo Abstract Work Criticism on Contemporary Art = Contemporary Art Concept Cartoonist Louis Choi Chul-joo describes realistic pop art cartoons as conceptual art through the series "Bamboo Forest" of morning glory. And "The Missing Pond" / "The Desire Conceptual Abstract Design of Contemporary Art": abstract artist Louis Choi Chul-joo. A realistic abstraction of cartoon art and the conceptual abstract of contemporary desire based on the concept of desire of others:
Sculpture Contemporary Art [1] Sculpture Contemporary Artist, Choi Chul-joo Curator Modern Art Sculpture Plan: Former Seoul Museum of Art, Busan Museum of Art, Hansae Museum, Minoo Media Art Museum Curator Choi Chul-joo's Contemporary Art & Contemporary Art Sculpture Criticism: Contemporary installation artist artwork [1] Contemporary Art Sculpture Symbolic Sculpture & contemporary art formation image artwork: Contemporary Artist Louis Choi Chul-joo Installation Art Review & Abstract Artist Louis Choi Chul-joo Design Review of Painting and Sculpture Design: Famous Installation Artist, Contemporary Artist, Abstract Artist, Conceptual Artist Installation Art Painting and Sculpture / Contemporary installation artwork : Choi Chul-joo Desire Installation Artist's Conceptual Sculpture Design & Planning. Former curator of the Busan Museum of Art Louis Choi Chul-joo (conceptual abstract design artist & contemporary artist)

개념미술로서 라캉적 디자인2로 형성된 부산시립미술관 사인․조형물 평면계획
개념미술로서 생성된 라캉적 디자인에서 주체의 사라짐
주체가 사라짐은 라캉적 디자인에서 무의식으로 욕망을 드러내는 단계로 들어서게 된다. 라캉적 디자인의 주체는 타자의 욕망이 대신하는 비존재이다. 그의 환상에서 통과함으로써 타자의 결여를 감추고 있는 환상 속에서 상징적 의미를 드러낸다. 라캉적 디자인에서 우리가 욕망으로 자신의 존재를 드러내면 디자인의 주체는 사라진다. 타자의 욕망에서 드러난 의미로써 디자인함으로써 “우리가 존재를 선택한다면 주체는 사라지고, 우리를 교묘하게 피해가서는 무의미로 떨어진다. 만약 우리가 의미를 선택한다면, 의미는 무의미라는 부분이 제거된 채 살아남는다(SⅪ, 211).”
5년간 부산시립미술관에서 근무하면서 무의식적으로 느껴진 것은 미술관의 외관 형태이었다. 무의식에서 “주체의 사라짐은 그를 통해서 주체가 출현하는 과정이다.(SⅪ, 41)”
데카르트적 존재에서의 주체에서 분리된 욕망적 주체로써 라캉적 주체는 대타자의 욕망적 의미에서 분열된 무존재에서 또 다른 분열로써 오브제ɑ를 드러낸다. 이 오브제ɑ는 욕망적 의미의 무존재에서 분열된 욕망에서 드러나지 않았던 환상적 형상의 실재이다. 라캉의 오브제ɑ는 환상에서 실재를 드러내는 라캉의 환상공식에서 오브제를 회화로 하고 있으므로 디자인을 회화적 이미지로 해석하여 실재로서 오브제ɑ를 드러내는 과정이 라캉적 디자인의 프로세스이다. 라캉적 디자인의 분석 과정은 오브제ɑ가 대타자의 결여를 대신하여 또 다른 환상적 욕망을 드러내면서 다시 대타자의 결여를 은폐하면서 분석은 끝나게 된다. 이 분석에서 오브제ɑ의 주체는 비존재하며 디자인적 행위로써 주체가 드러난다.
부산시립미술관의 파사드(facade)는 M자형의 패턴을 연속으로 배열하여 기하적인 형태로 이어진 복합적 그리드 형이다. M자형은 미술관(Museum)을 의미한다. 외관은 금속판형으로 된 평판으로 마감되었다. M자형의 패턴이 수평적으로 한 가로선 형태로 단순하게 대칭적 패턴으로 정적인 안정감을 준다.
입구에 설치한 사인․조형물은 시각적 정보 전달기능으로 심벌형 서체 사인물과 부산시립미술관의 파사드 형태로 이용자에게 커뮤니케이션이 가능하도록 결합한 사인․조형물로 인식하도록 디자인했다.
라캉은 프로이트의 회귀 선언에서 언어적 구조주의가 그의 환상의 원인으로써 무의식과 동일시하였다. 그러나 언어의 의미는 일상과 예술에서 각각의 의미가 다르기 때문에 사유가 아닌 무의식에서 말하는 언어를 의미한다. 이것은 기표를 통해 주체의 기의를 드러내는 방식이다. 이 주체는 기표의 이탈로 만들어진 그 곳에서 존재가 “주체의 장소에서, 주체를 대신(E IL, 520)한다.
라캉의 “은유공식 f(S/S')S=˜ S (+) s 의 왼편은 한 기표를 다른 기표가 대체함을 보여주며 오른 편(+)기호는 가로선이 뚫렸음을 의미한다.(E IL, 515)" 여기서 “이 가로지기가 주체의 장소의 계기가 된다.(E IL, 516)” 이것은 주체의 장소가 주체임을 말해준다. 즉 라캉적 디자인은 누구의 디자인인가? 에서 주체는 비존재 하지만 “주체의 장소에서, 주체를 대신(E IL, 520)”한다.
이러한 상황을 라캉은 “나는 내가 생각하지 않는 곳에서 존재한다.(E IL, 517)” 하였다. 이처럼 라캉의 은유적 의미에서 드러나는 “존재가 주체에게, 주체가 가지고, 주체를 대신하여 질문을 던지는 장소이다.(E IL, 520)” 장소는 정해진 이미지로서 공간 즉 자연환경의 특성을 부여한다.
라캉적 디자인에서 장소성은 그 장소의 정체성과 형상성을 지닌 것을 말한다. 디지털 미디어 자연환경에서 평면적인 기표 이미지는 복제 및 응용이 가능하지만 동일한 장소에서 존재를 드러낼 수 없다. 이것은 그 장소에 대하여 특정한 이미지를 인지함으로써 가능해진다.
본 논문에서의 장소는 라캉의 오브제ɑ 즉 라캉적 디자인의 조형물이 존재하는 전시공간이다. 라캉적 디자인의 의도는 자연환경에 설치됨으로써 자연환경과의 조화를 이루는 것이다. 따라서 라캉적 디자인의 의도와 자연환경이 결합된 이미지가 시각적 공간이미지로 인지됨으로써 장소로서의 존재성을 드러내는 것이다. 여기서 오브제ɑ의 전시공간은 오브제ɑ를 존재로서의 인지가 가능하며, 타자의 응시로써 드러나는 실재로서의 공간이다. 또한 시간성과 장소성이 지속적으로 동일시되어서 특징적인 이미지로서 자연환경에서 드러나는 장소가 형성된다. 이렇게 장소는 이미지로서 자연환경과 조형물을 분리되지 않게 전체의 형상으로 그 장소에 존재한다.
자연환경과 장소와의 관계에서 라캉적 디자인 조형물은 조형물을 그 장소에 특정한 조형물로서 설치될 위치를 정한 후에 라캉적 디자인을 통해 만들어진 것이다. 여기서 장소의 설정은 주변 환경과의 조화성, 대상지역의 상징성과 환경과의 친화성을 고려한 디자인 계획안을 통해 설치의 허가를 득함으로써 타자에게 라캉적 디자인 조형물의 장소를 정할 수 있다.
“환경조형물의 공간은 구체적인 실재 구조물로서 기존 시설물과의 환경적 구조물로 표식적 인식을 유발하는 개념적 표상이 된다. 따라서 자연환경에 설치되는 조형물은 장소성을 드러내고 의미를 담고 있는 상징적 형태를 가진다. 라캉적 디자인에서 존재로서 오브제ɑ를 드러내는 대타자의 욕망이 위치하는 장소는 “기표들의 구조를 이루는 간격 속에 있다. 그리고 결여(manque)는 무의식적 담론의 그 틈새에서 주체가 경험하는 근본적인 것이다.(SⅪ, 214)” 라캉의 욕망은 “요구에서 필요를 뺀 차이로부터 발생하는 것(E SP, 691)”이지만 원근법적 시각체계에서 헤겔의 욕망은 존재적 주체이므로 라캉적 디자인의 실재는 감추어진 상태이다. 이것이 라캉적 디자인의 결과물로써 대타자의 욕망에서 드러난 오브제ɑ이다.
이 오브제ɑ를 찾기 위해서 디자이너는 욕망의 주체 자로써 대타자에게 “당신은 내게 무엇을 원하는가? 로 재구성하기 시작할 때 주체로 하여금 자신의 욕망의 길로 가장 잘 인도하게 한다.(É, 312)” 여기서 대타자의 욕망은 결여의 지점에서 드러내기 때문이다. 여기서 무의식의 욕망을 드러내고자 라캉적 디자인의 주체는 사라진다.
개념미술로사 존재로서 라캉의 오브제ɑ를 형성하는 것
회화에서 드러난 라캉의 이미지는 상징성과 실재성을 담고 있다. 상징성을 지닌 라캉적 조형물은 타자의 욕망으로 한 오브제로써 실재에 존재하게 되면서 그것의 상징성은 오브제ɑ와 함께 이중적 의미를 갖게 된다. 왜상적 이미지로서 오브제ɑ는 실재의 존재를 은폐한다. 여기서 오브제ɑ를 드러내는 소외는 환상공식$◇a에 따라 결여된 주체와 오브제ɑ와의 관계를 통해 실재가 은폐되었던 상실된 존재를 찾게 된다.
이것은 욕망적 주체로써 존재 안에 있기 때문이다. 타자의 무의식에 억압된 욕망적 이미지는 마네의 <풀밭위에 점심식사>와 같이 동시대의 사회적 의미 담고 있는 상징성을 띤다. 피카소의 <우는 여인>는 다시점에서 응시로써 본 왜상적 이미지이다. 따라서 왜상적 이미지의 렌더링은 타자의 소외과정을 통한 동시대의 욕망에서 형성된 응시적 이미지이다.
이것은 존재로서 왜상적 이미지를 드러내기 때문에 동일한 왜상적 이미지를 기표언어로한 렌더링을 하는 것이다.
그것의 형성은 환유공식f(S...S')S=˜ S (-)s 에 따라 기표이미지 또는 기표언어가 다른 기표이미지와 연결해주면서 드러난다. 여기서 소외과정은 타자의 욕망으로한 주체로써 어떻게 응시로 보일 것인가를 고려해서 전시시나리오를 구성하고 무의식으로 사라진 주체를 은유공식 f(S/S')S=˜ S (+) s 에 따라 전시구성요소로서 오브제를 왜상적 이미지로서의 오브제ɑ로 치환하는 것이다.
타자는 대타자에게 원하는 것을 물어봄으로써 결여의 지점에서 그 결여를 메울 수 있는 존재로서 오브제ɑ를 형성하는 것이 라캉적 디자인을 하는 것이다. 존재로서 오브제ɑ는 왜상적 형상을 가지며 시선에서 응시로 환원된 오브제ɑ이다.
라캉적 디자인의 콘셉트는 타자의 기표화 연쇄로 생성된 상징계를 통해 주체를 드러내는 것이다. “의미의 선택은 존재의 결여를 겪는, 사라짐의 주체를 출현시킨다. 주체의 사라짐은 그를 통해서 주체가 출현하는 과정이다(SⅪ, 189)”
전시공간으로써 대표적인 공간은 미술관이다. 미술관은 국제 박물관협의체(ICOM: international counsil of museums)에서는 ‘인간 환경의 물질적인 증거 수집, 보존, 연구하여 전시하는 행위를 통해 사회 발전에 봉사할 수 있도록 대중에게 공개함으로써 연구와 교육, 과학에 이바지하는 비영리적이고 항구적인 시설’로 정의하였다.
이러한 정의에 맞추어 전시의 성격과 목적을 부합시키려고 부산시립미술관의 전시는 유명한 화가나 예술가의 전시에 편중하였다. 이러한 현상은 부산지역에서 전시가 가능한 일상 공간에서는 부산시립미술관과 유사한 전시를 하기 어렵게 하였다. 그럼에도 미술관을 상징하는 조형물은 존재하지 않았다.
그러므로 라캉적 디자인2는 실재의 오브제로 부산시립미술관 사인․조형물을 상징적으로 형태화하여 존재로서 부산시립미술관 사인․조형물에 의미 즉 오브제ɑ를 부여함으로써 부산 사람들이 존재로서 부산시립미술관의 사인․조형물에 부여하는 의미는 다음과 같다. “부산시립미술관의 사인․조형물은 사람들이 그 곳에 있든지 없든지 항상 같은 자리에 있는 조형물이다.”
조형물에서 분리된 오브제 이미지는 타자의 욕망을 존재적 오브제로 생성한 질료적 조형물이다.
따라서 조형물의 전체에서 분리된 오브제와 외형적 이미지는 동일시한다. 여기서 왜상적 이미지는 조형물의 형상과 다른 실재로서의 질료이다. 회화는 시각적으로 존재하는 오브제를 그리지만 이것은 비실재이다. 디자인도 비실재적 이미지로서 재현되지만 시각적 공간에서 질료로서의 실재이다.
라캉적 디자인의 진행은 주체가 오브제에게 전이되며 타자의 욕망적 관점에서 존재로서 오브제ɑ를 등장시킨다. 따라서 라캉적 디자인에서 실재의 조건은 실재를 드러내는 것이 가능한 것과 타자의 욕망적 관점에서 존재로서 드러난 것이다. 여기서 “존재를 선택하면, 주체는 우리를 피해 사라진다. 그는 무의미 속으로 떨어져 버린다. 의미를 선택하면, 주체는 이 무의미의 부분을 잃은 채로 존속할 수밖에 없다. 이 무의미의 부분이 정확히 말하면 주체의 실현 속에서 무의식을 구성하는 것이다. 달리 말하면, 대타자의 장에서 발생하는 한에서의 이 의미(sens)의 본성은 그 영역의 상당 부분이 존재의 소멸에 의해 가려지는 것이며, 이것은 기표의 기능 그 자체에 의해 도입된 것이다.(SⅩ, 192)”
전자는 라캉적 디자인1로서 라캉적 디자인의 이미지로서 렌더링과 렌더링에 포함된 디자인의 설치가 가능하게 것이다. 이것은 오브제ɑ가 드러나기 전 단계로써 기존의 디자인과 유사성을 띠지만 존재로서의 실재를 드러내는 예술성을 제시한다.
후자는 디자인의 오브제를 주체로 한 디자인의 소외과정을 거쳐서 타자의 무의식의 욕망적 관점에서 기표언어인 평면계획으로 기표 이미지로서 렌더링을 통해서 디자인의 조형물을 설치하는 것이다. 이것은 장 보드리야르의 시뮬라시옹과 같이 원본과 사실성이 없는 실재와는 다른 질료로서의 실재와 이미지로서의 가상성으로 이해된다.
결과로써의 라캉적 디자인의 오브제ɑ는 실재로서의 질료와 존재로서의 실재에서 분리된 왜상적 이미지가 동일시된 것이다.
라캉적 디자인2에서 조형물 이미지는 실재에서 분리된 왜상적 이미지는 무의식에 존재한다. 이것은 전시공간에서 질료로써 조형물이 존재하는 퍼스펙티브 이미지에서는 타자의 무의식 안에 은폐되어 있다.
라캉적 응시는 상징계에 진입하는 순간적 응시를 통해 실재적 배경에서 분리되어 또 다른 실재로서의 욕망적 이미지를 드러낸다.
디자인 조형물의 형성은 새로운 이미지로서 매체화되어 디자인으로써 시뮬라시옹의 실재적 이미지가 된다. 디자인 조형물이 갖고 있는 입체적 조건과 전시공간의 시각적 특성을 통해 응시적 이미지를 드러내며 그 이미지의 존재로서의 조형물이 되는 것이다. 여기서 실재적 형상으로써 라캉적 디자인이 형성된다. 그것은 실재의 장소에 존재하는 오브제이며, 전시공간으로부터 가상적 공간개념의 이미지를 드러내는 형상이며, 욕망적 개념에서의 응시적 이미지로서 오브제ɑ이다.
따라서 라캉적 디자인의 조형물은 오브제ɑ를 존재로서 드러내는 과정으로 이루어지며 동시에 존재로서 합성된 왜상적 이미지로 재형성되어서 완성된다. 여기서 라캉적 디자인은 상상계에서 대상을 기표 이미지로 은유하여 동일시한 것이 잘못된 것임을 인지하게 된다. 즉 상상계에서의 동일시가 자연환경을 대상으로 할 때에 대상과 자연환경이 동일시된 것임을 오인한다. 이것은 상상계가 모방적 단계로써 은유적 상상계에서 머물고 있게 되면 라캉적 디자인에서는 대상의 독창성은 존재하지 않기 때문이다. 여기서 독창성은 대상과의 차이를 드러내면서 상상계의 모방에서 벗어나게 된다.
라캉적 디자인의 과정에서 상상계의 동일시는 대상에 대한 은유로써 형성된다. 일반적 디자인 결과로서의 조형물은 관습적 디자인과 지역성을 제거한 환유가 고착된 보편성을 가진 대상이 된다. 이것은 고착된 의미에 따라 비실재의 대상이 되며 관습적 디자인의 결과로써 매너리즘에 빠지게 된다. 즉 일반적 디자인은 환유를 통해 하나의 기표 이미지에 고착함으로써 실재로서의 오브제ɑ는 드러나지 않는다. 이것은 매너리즘적 디자인에 고착된 조형물일 뿐이다.
일반적 디자인은 기능에 따른 형식성에 치중한 상징계적 사회관습에 머물고 있지만 라캉적 디자인은 타자의 무의식적 욕망을 존재로서 드러내는 과정을 디자인 방법으로 함으로써 오브제ɑ를 만날 수 있는 기회를 얻게 된다.
따라서 상상계적 디자인 구조에서 분리되어 존재로서의 오브제ɑ를 드러내기 위해서 라캉적 디자인으로 조형물을 디자인하는 것이다. 즉 자연환경에서 기능뿐인 디자인 조형물의 설치에 따른 부조화를 탈출하기 위해서 타자의 무의식에서 드러난 욕망적 응시를 통해 존재로서의 오브제ɑ를 만나기 위한 라캉적 디자인을 하는 것이다.
라캉적 디자인은 주체로서의 대상을 타자의 응시로써 기표 이미지를 드러내게 한다. 여기서 드러난 기표 이미지는 타자의 욕망에서 드러난 실재로서의 '오브제ɑ'이다. 이 오브제ɑ의 형상은 또 다른 실재로서의 의미를 생성한다. 이렇게 타자의 욕망적 응시에 기반을 둔 왜상적 이미지는 타자의 무의식적 억압에서 표출된 실재를 형성시킨다. 여기서 타자의 무의식적 욕망은 라캉적 디자인에서 대중적 요구의 의미로써 수용이 전제됨으로써 디자이너가 환유를 통한 한 개의 기표 이미지에 대한 고착에서 벗어날 수 있다.
조형물의 형상은 배경의 자연환경으로 인하여 감춤과 드러남의 순환적 이미지를 형성한다. 조형물에서 뚫린 간격사이로 자연환경과 부산시립미술관을 보여주는 기표 이미지는 마치 실재계에서 환유가 이어지면서 왜상적 이미지를 만들어낸다. 이것은 부산시립미술관의 파사드 형태의 조형물에 부착된 심벌서체를 통해 사인물로서의 기능성을 수행한다. 즉 조형물의 상징적 의미를 실재에 접근시키려고 심벌서체(부산시립미술관)를 부착하여 의미를 부각시킨 것이다. 간격을 둔 바(bar)사이의 공간은 자연환경과 분리되지 않게 하며 기표 이미지로 반복되면서 외부와 내부가 동일한 공간으로 만드는 환유의 의미를 담고 있다.
이것은 조형물이 타자의 억압된 무의식에서 응시로써 드러난 라캉적 디자인이기 때문이다. 그러나 실재로서 드러난 환유의 의미는 결과로서의 조형물에서 분리된 또 다른 실재로서의 오브제ɑ가 존재하는 의미를 갖게 된다.
디자인 조형물의 왜상적 이미지는 실재의 이미지를 담고 유사성을 통해 그것의 상징성을 강조하면서 인지적 커뮤니케이션 체계를 통과하여 실재의 가상적 이미지와는 대조되는 왜상적 이미지로서 실재에서 분리된 또 다른 실재로서 욕망적인 관점의 응시구조를 이룬다. 여기서 오브제ɑ는 라캉적 디자인 조형물을 인지하는 것과 응시되는 것의 사이에서 욕망적 경험을 제공한다. 이렇게 두 가지의 시각적 인지방법으로 한 라캉적 디자인은 욕망적 이미지를 드러내는 과정에서 타자의 응시를 유도한다. 이러한 응시는 타자의 억압된 무의식에서 욕망적 관점을 통해 오브제와 응시영역에서 커뮤니케이션에 따라 존재로서 생성된 것이 오브제ɑ이다. 기능에 따른 형식적 디자인은 예술적 조형물의 영역에서 분리된 대중성만을 유지하고 있다. 그러나 라캉적 디자인은 왜상적 이미지로 한 형상을 타자의 욕망적 관점에 근접시킴으로써 결과로서의 조형물을 예술 작품으로써 디자인하는 것이다. 이것은 조형물의 형상을 디자인으로 드러내고 전체 형상에서 분리된 또 다른 조형물로서의 존재한다. 존재로 드러난 형상은 왜상적 이미지로서 타자의 응시로써 드러난 오브제ɑ이다.
회화의 재현적 이미지는 오브제를 캔버스에 담아내지만 디자인은 공업화와 기계화를 통한 복재적 이미지를 만들어냄으로써 예술 작품으로서의 원본성은 드러내지 못했다. 이것은 디자인의 원본이 존재하지 않는 것을 말한다. 따라서 라캉적 디자인은 예술적 개념으로 한 과정과 그 결과로서 형성된 조형물이 됨으로써 원본성을 갖게 된다.
부산시립미술관을 출퇴근하면서 타자의 무의식에서 존재로서 드러난 이미지는 부산시립미술관을 측면에서 순간적으로 볼 수 있었던 외관의 이미지이었다. 이것은 원근법적 시각체계에서 보이는 왜상적 이미지이다. 즉 부산시립미술관 파사드 형태의 정면에 있는 철재의 바(bar) 사이에 뚫린 공간이 보이지 않는 왜상적 이미지로서 부산시립미술관의 가상적 이미지이며 철을 질료로 한 실재이다. 이것은 라캉의 환유과정에서 욕망으로 드러난 기표 이미지이며, 은유공식에 따라 다른 기표이미지(평면계획)로 치환되면서 의미작용의 효과로써 상징적 조형물로 형성된 것이다. 예술작품으로 한 조형물에서 오브제ɑ의 왜상적 이미지는 원근법적 차원에서 시각적 인지는 정량화한 형태로 인지됨으로 욕망적 접근에 한계가 있다. 이것은 타자의 소외과정을 통해 만나는 주체적 의미로서의 오브제ɑ는 순간적으로 존재되었다가 무의식 영역으로 사라지기 때문이다. 이렇게 사라진 오브제ɑ를 라캉적 디자인으로 형성하는 것은 라캉의 환유공식 f(S...S')S=˜ S (-)s 에 따라 기표이미지와 기표이미지의 연결구조(S...S')에서 연쇄화 후 드러난 디자인적 결핍(-) 즉 무의식으로 사라진 욕망을 디자인 의미작용의 효과(fS)로써 타자의 무의식에서 욕망적 이미지를 렌더링 하여 기표이미지로 생성한다.
이것을 은유공식 f(S/S')S =˜ S (+) s 에 따라 원래 기표로 한 렌더링이 다른 기표이미지로서 오브제ɑ로 대치되면서(S/S') 원래의 기표이미지(S)로써 렌더링이 기의(s)로써 왜상적 이미지 즉 오브제ɑ가 된다. 이것은 Work. 5. 4에서 왜상적 이미지가 Fig. 5.3 렌더링에서 존재로서 오브제ɑ로 전이하는 것이다.

Work. 5.4 욕망적 관점에서 드러낸 왜상적 이미지의 렌더링
타자의 무의식에서 존재로서 드러난 이미지는 부산시립미술관을 측면에서 순간적으로 볼 수 있었던 외관의 이미지이었다.

Fig. 5.3 왜상적 이미지(렌더링)를 라캉적 디자인으로 오브제ɑ를 형성하는 것
상징성을 지닌 라캉적 조형물은 타자의 욕망으로 한 오브제ɑ로서 실재에 존재하게 되면서 왜상적 이미지로서 오브제ɑ는 존재의 의미를 남기고 은폐된다. 여기서 오브제ɑ를 드러내는 소외과정은 환상공식$◇a에 따라 결여된 주체와 '오브제ɑ'와의 관계를 통해 타자의 무의식에 은폐되었던 상실된 존재를 찾게 된다. 이 소외과정은 존재 안에 있는 욕망적 주체를 드러낸다.
이것은 환유공식 f(S...S')S=˜ S (-)s 에 따라 기표이미지와 기표이미지의 연결구조(S...S')에서 연쇄화 후 드러난 디자인적 결핍(-) 즉 무의식으로 사라진 욕망을 디자인 의미작용의 효과(fS)로써 타자의 무의식에서 욕망적 주체의 이미지를 렌더링 하여 욕망적 이미지를 생성한다.
이것을 은유공식 f(S/S')S=˜ S (+) s 에 따라 원래 기표로 한 욕망적 주체의 렌더링이 다른 기표이미지로서 오브제ɑ로 대치되면서(S/S') 원래의 기표이미지(S)로써 렌더링이 기의(s)로써 왜상적 이미지의 렌더링에서 전이된 오브제ɑ로서 조형물이 형성된다.
라캉의 환유와 은유과정에 따라 전시 조형물 디자인에 적용은 환유의 공식 f(S...S')S=˜ S (-)s 에 따라 기표 이미지와 기표 이미지의 연결구조(S...S')에서 연쇄화 후 이것을 원래 기표로 한 하나의 기표 이미지로서 렌더링이 다른 기표 이미지로서 조형물로 대치되면서(S/S') 원래의 기표이미지(S-렌더링)가 기의(s-사인물)가 된다.
이것은 은유의 공식 f(S/S')S=˜ S (+) s 에 따라 한 기표 이미지로서 렌더링이 다른 기표로서 조형물로 치환하는(S/S') 의미작용의 효과(fS)는 사인․조형물을 형성하는 막대기(+)를 건너는 것과 합동한다(=).라고 말한다.


Work 5.5 라캉적 디자인2로 형성된 부산시립미술관 사인․조형물 (최철주(디자인), 해금광고(설치/시공), “부산시립미술관 사인․조형물 ”, 2009.2)
Work 5. 5는 왜상적 이미지가 실재의 이미지로 보이는 원근법적 시점에서 타자의 욕망적 사유를 통해 타자의 무의식에서 존재로서 드러난 이미지이다. 사인․조형물의 질료가 실재라고 한다면 사인․조형물의 이미지는 상징적 이미지이다 즉 타자의 욕망에서 드러난 왜상적 이미지가 무의식에서 존재로서 드러난 실재의 철을 질료로한 부산시립미술관의 상징적 이미지이다.
자연환경과 동일시하려는 라캉적 디자인 조형물은 자연환경에서 인지적 변화가 일어나고 그 변화된 이미지가 자연환경에 포함된 표상적 이미지로 재인식하게 되는 것이다. 이는 라캉의 오브제ɑ가 순간적으로 라캉적 디자인 조형물에 드러내면서 무의식적 욕망에서 존재되었음을 말해준다.

Work 5.6 라캉적 디자인2로 형성된 조형물에서 왜상적 이미지로서 오브제ɑ가 타자의 무의식 안에 은폐되어 사라지는 순간
Work 5.6에서 왜상적 이미지로서 오브제ɑ는 타자의 무의식 안에 은폐된다. 그것은 전시공간에서 이동요소의 자리(장소)에서 보이는 퍼스펙티브 이미지에서 전시구성요소 즉 조형물이 형성되면서 무의식의 욕망 안에 은폐되어 사라진다. 이것은 오브제ɑ가 원근법적 시각체계에서 보이지 않기 때문이다.
● 이것은 전시공간에서 관람객이 전시물을 보는 인지율로서 일반적인 이동요소에서 볼 때 인지되는 전시구성요소의 인지율을 말한다. 따라서 전시공간에서 전시구성요소의 평균 인지율 26.75%를 적용하는 것은 전시공간에서 가장 일반적으로 활용될 수 있는 전시물 즉 오브제의 인지율이다.
● 퍼스펙티브 이미지에서 전시구성요소(E)의 영역 즉 오브제의 인지율은 전체 영역에서 물리적구성요소(A)로써 내부공간의 구조물 또는 오브제의 외부 배경 면과 전시 관람을 위한 산책로로써 이동요소(P)의 바닥 면을 제외한 면적의 백분율(%)이다. “전시공간의 시각적 인지요소 조사”에 따른 133개 기표이미지의 인지요소 조사 결과 평균 주시율은 A-0.485, E-0.2675, P-0.2475이다. 오브제ɑ가 드러나기 전 단계를 전시구성요소라고 가정할 때 인지요소별 주시율을 영역으로한 평균 인지율 A-48%, E-27%, P-25%이다.
● 이것은 기표이미지로서 퍼스펙티브 이미지라는 한정적 범위에서 전시공간에서 오브제ɑ가 드러나기 전 단계의 전시조건과 기표 이미지로서 전시구성요소 인지율을 동일한 지표 치로 설정할 수 있었다.
이에 따라 전시구성요소로서 조형물 인지와 타자의 무의식에 은폐된 오브제ɑ가 이중적 인지의 측면에서 인지적 커뮤니케이션을 통해 동일시된 연구의 결과를 제시하게 되었다.
라캉적 디자인2로 형성된 조형물은 존재로서 예술적 의미가 부여됨으로써 그것은 사람들이 그 곳에 있든지 없든지 항상 같은 자리(장소)에 있는 조형물이다.


Photo. 5. 1 라캉적 디자인으로 설치되기 전과 설치된 후의 부산시립미술관 사인․조형물
● Photo. 5. 1에서 형태로서 부산시립미술관 사인․조형물은 철을 실제의 재료로 형성된 입체적 조형물이며, Photo. 5. 1에서 설치됨에 따라 항상 같은 자리(장소)에 있는 조형물이다.
라캉의 응시영역은 언어적 구조체계이다. 언어로써 반복은 무의식적 습관에 의한 동일성과 반복된 이미지에서의 차이성을 형성한다. 이러한 차이성으로서 부산시립미술관 사인․조형물을 반복적으로 빈공간과 수직적 메탈(metal)의 바(bar)가 연속되게 하였다.
이것은 전체적으로 부산시립미술관 파사드의 형상으로 보이는 복합적 시각효과가 나타난다. 각각의 수직의 바는 전체 파사드에서의 부분으로써 이미지의 연속성과 차이성을 가진다.
이것은 외형적으로 동일한 형상이지만 응시적 시점에서 순간적으로 보이는 왜상적 형상을 타자의 무의식에 담고 있다. 따라서 라캉적 디자인을 통한 조형물은 타자의 욕망에서 형성된 실재가 된다. 여기서의 실재는 조형물의 질료로서의 실재이다. 이렇게 실재에서 분리된 왜상적 이미지의 기표언어로부터 표출된 렌더링을 통해 조형물을 설치한 것이 라캉적 디자인2이다.
Fig. 5.4 인지적 커뮤니케이션 체계에서 라캉 이론을 통한 전시 조형물에 디자인 적용의 결과에 따라 오브제ɑ가 형성되었다. 환경예술로써 라캉적 디자인 조형물은 새로운 디자인으로 형성된 것이다. 기성 제품에 대한 새로운 의미를 부여시킨 레디메이드(ready-made)의 오브제와 함께 환경 조형물의 대표적인 질료는 철조(Steel art)이다./ 조각 디자인 및 기획. 전 부산시립미술관 큐레이터 루이 최철주 (개념 추상 디자인 아티스트 겸 현대 미술가)

A Plan for the Sign and Sculpture of Busan Museum of Art with Lacan Design 2 as Conceptual Art
Contemporary Art Sculpture Symbolic Sculpture & contemporary art formation image artwork : Contemporary Artist Louis Choi Chul-joo Installation Art Review & Abstract Artist Louis Choi Chul-joo Design Review of Painting and Sculpture Design: Famous Installation Artist, Contemporary Artist, Abstract Artist, Conceptual Artist Installation Art Painting and Sculpture / Contemporary installation artwork : Choi Chul-joo Desire Installation Artist's Conceptual Sculpture Design & Planning. Former curator of the Busan Museum of Art Louis Choi Chul-joo (abstract design artist & contemporary artist)

Louis Choi Chul-joo's concept of sculpture design: The search for artistic sculpture is based on the design environment of the sculpture and aims at human desire.
Busan Metropolitan City Budget Plan and Installation for the Installation of Sculptures at the Busan Museum of Art: Choi Chul-joo (2009)

Choi Chul-joo (design), Haegeum Advertising (installation/construction), "Busan Museum of Art sculptures", 2009. 2
Sculptures of the Busan Museum of Art
The image that was revealed to be in the unconsciousness of others while commuting to and from the Busan Museum of Art was an image that allowed the Busan Museum to be viewed from the side for a moment. This is a modified and reduced image seen in the perspective visual system. In other words, it is a virtual image of the Busan Museum of Art and a real image as a simplified image without seeing the space between the bars in front of the Busan Museum of Art.

2009 View of the Busan Museum of Art
This is an image revealed by desire in the process of repeating Lacan's visual theory, and is formed as a symbolic sculpture as an effect of semantic action as it is replaced by other images according to metaphors. In the sculpture as a work of art, the simplified image of the object is recognized as a quantified visual perception form at the perspective level, so there is a limit to the approach of desire. This is an object in a subjective sense that meets through the alienation process of others. It is because it exists momentarily and disappears into the realm of unconsciousness.

The formation of a missing object with a lacanic design is Lacan's formula "f(S...S')S=˜ S (-)s". The connection structure(S...S') of the image and the image according to "f(S...S')S=˜ S (-)s" is a design deficiency(-), that is, the desire that has disappeared unconsciously after repetition, is rendered from the unconsciousness of others by the effect of design semantic action (fS).
According to the Lacan's metaphorical formula "f(S/S')S = ˜S(+s), rendering as an original image is replaced by an object (S/S') as another image, and meaning (s) 'object ɑ' is converted into an image through rendering as an original image.
This is to convert the modified image from 'Work. 5.4' to 'Fig. 5.3' rendering to 'Object ɑ'.

Work. Sculpture Lacan design. 3 Rendering of drawing images revealed from a desire perspective
The image revealed as a being in the others unconsciousness was the image of the exterior that allowed a momentary view of the Busan Museum of Art from the side.

Fig. Desire Design of Sculptures.1 Forming an object ɑ by designing a desire image (rendering)
The desire sculpture with symbolism exists in reality as an object ɑ due to the desire of others, and the object ɑ is concealed by leaving the meaning of existence as an image of desire. Here, the repetition process of revealing the object ɑ finds a lost existence that was concealed in the unconsciousness of others through the relationship between the subject and the "object ɑ" that is lacking according to the formula ($◇a) that emerges an illusion. This repetition process derives an image of a sculpture that reveals a desireful subject within existence.
This is the formula < f(S...S')S=˜ S (-)s> that regenerates the image...The connection structure between the image and another image according to < f(S...S')S=˜ S (-)s> Design deficiency (-), that is, the desire that has disappeared into the unconscious during repetition in S'), is the effect of design meaning action (fS), which renders the image of the desire subject in the other's unconscious to create a desire image.
According to the formula <f(S/S')S = ˜ S (+) s> that adds this meaning, the rendering of the desire subject as the original image is replaced by the object ɑ as another image (S/S') and the sculpture is formed as the object ɑ changed from the rendering of the desire image as the meaning (s) of the image.
According to the repeated process of deriving the image of desire and adding the meaning of the image, the application to the exhibition sculpture design reveals the image of desire <f(S...S')S=˜ S (-)s>. The connection structure between the image and another image according to <f(S...S')S=˜ S (-)s> Repeating it in <f(S...S')S=˜ S (-)s>, rendering is replaced by a sculpture as an image in a different sense (S/S'), and the original image (S-rendering) becomes an imaginary meaning (s-sign).

According to the formula <f(S/S')S = ˜ S (+) s> that reveals meaning, the effect (fS) of semantic action in which rendering changes to a sculpture as another image (S/S') is said to be combined with crossing the rod (+) forming the sine sculpture (=).


Work. Sculpture Desire Design. 4. Signed sculpture of Busan Museum of Art formed by Desire Design 2
Work 5.5 is an image revealed as a being in the unconsciousness of the other through the other's desire thinking at a perspective point in which the desire image appears to be a real image. If the material of the sign and sculpture is real, the image of the sign and sculpture is a symbolic image. In other words, the image of desire revealed in the desire of others becomes a symbolic image of the Busan Museum of Art based on the iron of reality revealed as an existence in the unconscious.
The desire to identify with the natural environment image is that cognitive changes occur in the natural environment and the changed image is re-recognized as a symbolic image included in the natural environment. This suggests that the object ɑ of desire existed in the unconscious desire of others as it was momentarily revealed in the desire design sculpture.




Work. Sculpture Desire Design. 5. The moment when the object ɑ is concealed and disappears in the unconsciousness of the other as an image of desire in the sculpture formed by Desire Design 2
Work. Sculpture Desire Design. The object ɑ as an image of desire in 5. is concealed in the unconsciousness of the other. It disappears in the unconscious desire as the exhibition component, or sculpture, is formed in the perceptive image seen in the place (place) of the moving element in the exhibition space. This is because the object ɑ is not visible in the perspective visual system.
Object ɑ as an image of desire in sculpture desire design is hidden in the unconsciousness of others. As the exhibition component, that is, a piece, is formed in the perceptual image seen from the place of the element moving in the exhibition space, it disappears in unconscious desire. This is because object ɑ is not visible in the perspective visual system. Therefore, Choi Chul-joo, a doctor of cultural design affairs, made it possible to infer the results of abstract design for the concept of desire through the concept of desire design process applying his desire formula.
■ Choi Chul-joo's Concept of Desire Formula: In the concept of Choi Chul-joo's desire,
mathematical desire as an axiom of logic in the concept of desire results in reality as a concrete phenomenon rather than based on the external structure of the linguistic meaning through abstract design. Therefore, the rendering of the desire structure revealed by abstract encounter with reality at the intersection of desire outside the window applies the mathematical desire concept abstract design, or the image of the desire concept, to the Choi Chul-joo desire formula, and on March 1, 2022, morning glory appears as a flat real image as the subject of desire as a reversible shade of light in the Flushing Town Hall (New York) exhibition./ Choi Chul-joo's Desire Formula is a multiplication formula that uses I/I (image) and D/d (design) as symbols to generate a polynomial desire image by connecting the number of design images with event and performance images. The linguistic meaning of an image as a symbol is an image (I/i) of the concept of desire to identify the abstract concept of desire./ The image of desire, which applies Choi Chul-joo's desire formula D(I...I')d=I(D...D')i to 'morning glory', connects the concept of desire with the background of 'morning glory' as an image to create a landscape by floating morning glory in the sky. In addition, in <morning glory>, the desire formula "D(I...I')d=I(D...D')i" is substituted, the connection effect between the concept of desire and the "morning glory" as desire image shades the concept of desire in the reversible shadow structure by setting the object as the concept of desire image of women by the "morning glory". In other words, the image of desire (I) is the structure of desire (D) because desire (D) is repeated (I...I') in several images (D...D'), and the image of art behavior or desire image(I) appears as the concept of desire(i).
■ Choi Chul-joo's Desire The design process of abstract concepts: 1. The concept of desire is abstracted from the perspective of an image to the outside of reality, and the image of reality as an object of abstraction is designed as the correlation between reality and reality. This is the design process 1 of Choi Chul-joo's concept of abstraction of desire. This does not presuppose a causal relationship with the real world, but rather results in an abstract concept of desire as a correlation with reality to escape the misunderstanding that transfers from an abstract concept to a real structure. 2. The scope of showing the concept of desire is created and located by omitting the actual size of the abstract concept as a shade of the concept of desire originating from the actual image. In addition, Choi Chul-joo's conceptual process 2 follows the process of decorating an object with a color of universal reality suitable for custom in order to have aesthetic value suitable for its position as a single image. This creates an abstraction that contrasts with the past and desire, in which the aesthetic structure hidden by realistic colors is divided by clouds and obscured by shaded light, obscuring the abstract concept in the actual image. 3. The subject who painted abstraction realizes the reality that symbolizes the concept of desire, and the unconscious realizes abstract desire as a conscious phenomenon of image. Desire is an abstract image realized as a conscious phenomenon of an image, and the unconscious structure is process 3 of designing an abstract art concept of desire that repeatedly designs desire that combines line and color in thoughts but is not conscious of unconscious behavior. 4. The unconsciously abstracted concept of desire is a piece of reality in which the object of reality is not seen as a reversible shade of light, concealing reality as a shadow and showing another real image as a video. This is the process 4 of designing an abstract concept of desire formed by combining the space of desire into a reversible light structure through the conscious movement of planar monochromatic painting carved into reality.
■ The Design Results of Choi Chul-joo's Desire Abstract Concept: Choi Chul-joo Desire Abstract Concept Design's Linguistic Meaning Results: Although the object that is obsessed with the desire for others is passive, it is possible to actively practice one's desires through the sympathizer as the subject of desire, and the sympathizer who sympathizes with the desires of others as the subject can practice with the same desire. As a subject, a person who sympathizes with or accepts the desires of others becomes the same desire and becomes another subject of execution. Here, the sympathizer who sympathizes with the subject of the other's desire tries to generalize it as another object of desire that acts like a victor of war. However, when desire as an act overshadowed by reversible light is not generalized as a public act, the subject of inappropriate desire and the sympathizer antagonize the subject who practiced it according to the other's general desire.
■ Effect of Abstract Design with the concept of Choi Chul-joo's Desire as a Linguistic Meaning: The beneficiary who experienced reality as a desire for the other party is passive, but the person in power who can actively execute it from the perspective of the perpetrator puts it into practice with the same desire as the sympathizer. The sympathizer becomes the same desire and becomes the subject of actual action when a powerful person provides the benefit of power or a sympathizer receives it. The other's desire, which is hidden here, generalizes the actual actions of inappropriate powerful people and sympathizers as another object of desire and acts like a victor of war. However, when the actual effect as an act overshadowed by reversible light is not generalized as a public act, the subject of inappropriate desire is antagonized by the other's desire, away from the other's general desire for inappropriate power and sympathizers.
■ Object rendering of the concept of desire is 1. a pop art image that renders unconscious desire as an existential reality by dividing the same concept of desire as the event image into unconscious and real images as an object. Therefore, the subject who speaks linguistic meaning actually represents abstraction, the truth value of the concept of desire, which is an expressive aesthetic structure that specifies the viewing effect of colloquial language and event video broadcasting as an act of speech enunciation that depends on the news. 2. As the truth value of the concept of desire in visual images is an open system, and numerous visual images are transmitted to others through a pluralistic visual system. Abstract images, which are the true values of the concept of desire, attract attention because they have universality as real images expressed by the desires of others. In other words, the object exposed to the abstract desires of others functions as a desire to exchange the same aesthetic image as the concept of desire of others through the diachronic function of pop art applied as a work of art. 3. The truth value of the concept of desire in a linguistic sense in which the abstract image of the concept of desire and reality are the same, represents the structure of desire, and the reality of the abstract concept of desire is a real image, which is the causal structure of desire, and creates a structure of desire by forming a semantic relationship with contradictory desire. Like Kant, this is a dual structure up to modern art, and it encompasses mythical objects in the same structure as humans, and the antinomic desire structure as a single structure. 4. an object of the concept of desire rendered in abstraction: The object rendering of the concept of desire renders the object as an event image, which is the same rational object as the linguistic meaning of the desire structure through the gaze of the rational subject, is recognized as a real image that the subject cannot see. Additionally, other objects of desire are continuously represented by real images that attempt to fill the deficiency of desire. The pond, which reflects present desire as an object to abstract desire, presents a desire structure as a reality, which is an object to abstract desire, but it returns the cause of desire as a real image to an object as an event image, free from the imperfect abstraction that lacks desire that is subjugated to social visibility that has been concealed and deviated from lack through real images. In other words, the structure of deficiency and divided desire is hidden through real images of abstract desires, and contradictory desires subordinate to deviated social visibility become the cause of desire and become the objects of real images. In addition, object rendering of other desires is continuously expressed as a real image trying to fill the deficiency of desire. The rendering of an object that reflects the present desire as an object of abstract desire presents the structure of desire as reality, which is the object of abstract desire, but it returns the cause of desire as a real image to an object as an event image, away from the imperfect abstract lacking desire. In other words, the structure of deficiency and divided desire is hidden through the real image of abstract desire, and contradictory desires subordinate to deviated social visibility become the cause of desire, resulting in abstraction as a real image.
■ The Design Results of Choi Chul-joo's Desire Abstract Concept: Choi Chul-joo Desire Abstract Concept Design's Linguistic Meaning Results: Although the object that is obsessed with the desire for others is passive, it is possible to actively practice one's desires through the sympathizer as the subject of desire, and the sympathizer who sympathizes with the desires of others as the subject can practice with the same desire. As a subject, a person who sympathizes with or accepts the desires of others becomes the same desire and becomes another subject of execution. Here, the sympathizer who sympathizes with the subject of the other's desire tries to generalize it as another object of desire that acts like a victor of war. However, when desire as an act overshadowed by reversible light is not generalized as a public act, the subject of inappropriate desire and the sympathizer antagonize the subject who practiced it according to the other's general desire.

Photo. Sculpture Desire Design. 1 Busan Museum of Art Signs and Sculptures
Photo. Sculpture Desire Design 1. The autograph and sculpture of the Busan Museum of Art are photos of three-dimensional sculptures made of real materials. Sculpture always in the same place (located) as installed in Desire Design 1.
As the sculpture disappears, it gets another meaning of the sculpture created by installation.
Since the gaze area of desire is a linguistic structure system, repetition is a language that forms identity by the difference between unconscious habits and repeated images, the signs and sculptures of the Busan Museum of Art were repeatedly installed with empty spaces and vertical bars.
Overall, this has a complex visual effect that appears to be the shape of the Busan Museum of Art facade. Each vertical bar is a part of the entire façade and is a symbolic installation with the continuity and difference of the image.
This is the same shape outwardly, but it makes the shape of the other's desire that is momentarily visible from the gaze point of view be contained in the other's unconsciousness. Therefore, the sculpture through desire design becomes a reality formed by the desire of others. The reality here is the reality as the material of the sculpture. Louis Choi Chul-joo's Desire Design 2 installed the sculpture through rendering expressed from the language of desire images separated from reality.
In the cognitive communication system, object ɑs were formed according to the results of design application to exhibition sculptures through Lacan theory. As an environmental art, the desire design sculpture was formed by a new design. Along with ready-made objects that give new meaning to ready-made products, the representative material of environmental sculptures is steel art.
It is a sculpture suitable for the morphological form of the sculpture revealed in the desire design. Steel, the material of the sculpture, is an opportunity to change the exhibition space into the natural environment, is a ɑ object of the desire to recognize locality while appearing in a three-dimensional form in the space of the natural environment, and is a sculpture of Desire Design, a work of art that newly reveals the visual shape of the place environment and changes the natural environment.
Nevertheless, the Busan Museum of Art has eliminated a representative sculpture that lasted more than a decade, just like a white cube exhibition space that repeats a new form of exhibition. / Sculpture Design & Planning. Former curator of the Busan Museum of Art Louis Choi Chul-joo (conceptual abstract design artist & contemporary artist)
