본문 바로가기
미술평론

미술평론 뉴스-신작읽기 [10] Art Review News- Reading New Works: 현대미술 회화 디자인: 개념적 의미구조로서 욕망개념을 추상화한 디자인된 현대미술 추상화 The artwork posted on Facebook: Art Review: Abstract ..

by 루이 최 2024. 4. 20.

미술평론 뉴스-신작읽기 [10] Art Review News- Reading New Works: 현대미술 회화 디자인: 개념적 의미구조로서 욕망개념을 추상화한 디자인된 현대미술 추상화 The artwork posted on Facebook:  Art Review: Abstract Painting Design Methodology is a new art movement in abstract painting that approaches modern images of an event and performance as desire concept art as realistic abstract painting. & Contemporary Art Movement Now: A New Abstract Methodology for Drawing Abstracts from Uninterpretable Modern Abstracts to Images of Modern Events into Desire Concept Louis Chul-joo Choi, morning glory window 2024-5-MonaLisa, 17.5X24cm, acrylic and composite materials on cloth, 2024

 

 

 

나팔꽃 윈도우 2024-5-모나리자

현대미술의 이미지를 열어준 르네상스 미술에서 <모나리자>는 귀족에서 상인으로 확산된 미적 욕망을 말한다. 이것은 현대미술의 예술적 가치를 독점하는 타자의 욕망이 자리잡게 된다.

그 욕망의 개념은 종교적 창조주의에서 벗어난 휴머니즘이다.

<나팔꽃 윈도우 모나리자>는 다빈치의 스푸마토(sfumato) 기법으로 살린 신비로운 이미지를 욕망의 배경인 나팔꽃에서 육화한 모나리자가 휴머니즘 욕망의 주체로서 색조로 한 신비로운 대기 효과를 넘어서 이미지로서 실재의 윤곽으로서 추상한다.

 

그 추상은 왼쪽에 나팔꽃 두 송이와 모나리자의 얼굴과의 안전적 욕망의 미적 효과로 자리를 잡는다.

그 자리는 텍스트로부터 나팔꽃과 모나리자를 매체로 한 욕망 이미지를 반복하여서 가역적 빛의 음영으로 한 추상적 잔향(reverberation) 효과를 보인다.

그 잔향 효과로서 시선이 나팔꽃에서 모나리자로 이어지도록 나팔꽃 뒤에 청과 흑색의 나무 줄기를 알맞게 두어서 욕망의 배경인 나팔꽃에 시선을 모우고 욕망의 주체로서 모나리자의 얼굴로 시선이 이어지게 했다.

그리고 나팔꽃에서 모나리자를 보는 위치와 마주보는 위치를 생성하여서 시선이 욕망의 주체인 모나리자로 향하게 한다.

 

욕망 개념으로의 은유 모나리자는 나팔꽃에서 욕망 이미지로 대치되면서 나팔꽃은 욕망의 배경으로 구획(demarcation) 하는 의미 작용이 이루어진다. 여기서 욕망의 시선은 적색 윈도우가 프레임으로 구조화되어서 모나리자에 집중한다.

그것은 르네상스적 사고로서 욕망의 대상인 <나팔꽃>을 알레고리로 한 욕망적 의미를 갖는다. 

그 <나팔꽃>은 나팔꽃 윈도우가 대상과 욕망에 대한 구획문제를 상징적 은유로서 텍스트의 의미로 해석하는 풍유적 의미(sensus allegoricus)로 한 욕망 이미지를 연쇄하여서 욕망의 대상을 상상계의 실재 이미지와 욕망 개념을 하나의 주체로서 실재의 이미지를 보이는 추상화다. 이것은 의미로서 대상의 이미지를 변질시키는 다다이즘의 개념미술과는 다르게 욕망의 대상을 실재화하여서 가역적 빛의 음영으로 주체의 욕망 구조를 실재한다.

 

실재로서 욕망 구조는 주체로서 모나리자가 나팔꽃으로 한 기호표현의 관계를 통하여 모나리자는 나팔꽃에서 상징된 이미지로서 욕망 구조를 생성하는 원인의 대상이 된다. 

욕망 구조와 실재 이미지와의 동시적 기능은 개념의 의미가 소급적 효과로서 욕망 이미지로 통합되고 그 이미지를 은유한 모나리자가 욕망 개념에 숨어 있는 근원적 이미지를 공시한다.

그 근원적 이미지로서 모나리자가 최초의 욕망 개념으로 공시되어서 의도적 추상으로서 상징적 이미지에 도달한다. /글. 미술평론가 최철주 (팝아트 추상화가 & 문화디자인박사) 

 

 

 

morning glory window 2024-5-Mona Lisa

In Renaissance art, which opened up the image of contemporary art, "Mona Lisa" refers to the aesthetic desire that spread from aristocrats to merchants. This is where the desire of the other to monopolize the artistic value of contemporary art is established.

The concept of desire is humanism, which deviates from religious creativity.

"Morning glory Window Mona Lisa" abstracts the mysterious image saved by Da Vinci's sfumato technique as the outline of reality as an image beyond the mysterious atmospheric effect of the color of the morning glory, which is the background of desire.

 

Abstraction is established as an aesthetic effect of safe desire with two morning glory on the face of the Mona Lisa and two morning glory on the left.

From the letters, the image of desire mediated by morning glory and Mona Lisa is repeated, showing an abstract reverberation effect in the shadow of reversible light.

As a reverberation effect, blue and black tree trunks were properly placed behind the morning glory so that the gaze could lead from the morning glory to the Mona Lisa, the background of desire, and the gaze was focused on the morning glory and connected to the face of the Mona Lisa as the subject of desire.

And by creating a position facing the Mona Lisa in the morning glory, the gaze is directed to the Mona Lisa, the subject of desire.

 

The metaphor for the concept of desire The Mona Lisa is replaced with a desire image in the morning glory, and the morning glory is demarcated into the background of desire. Here, the gaze of desire focuses on the Mona Lisa with a red window structured into a frame.

As a Renaissance thinking, it has a desired meaning with the object of desire, <morning glory> as an allegory. The "morning glory" is an abstraction that shows the real world of desire as a subject by linking the image of desire with a sensus allegoricus that explains other meanings beyond the literal meaning, and the morning glory window interprets the demarcation problem between objects and desires as a symbolic metaphor in the meaning of the text.

 

Unlike the conceptual art of Dadaism, which transforms the image of the object as meaning, this materializes the object of desire and realizes the subject's desire structure in the shadow of reversible light.

As a reality, the desire structure is the subject, and the Mona Lisa becomes the object of the cause of creating the desire structure as an image symbolized in the morning glory through the relationship of symbolic expression made by the Mona Lisa as a morning glory.

The simultaneous function of the desire structure and the real image reveals the underlying image in which the meaning of the concept is integrated into the desire image as a retroactive effect, and the Mona Lisa, who metaphorized the image, hides in the desire concept. 

As a fundamental image, the Mona Lisa is disclosed as the first concept of desire and reaches a symbolic image as a deliberate abstraction. / Writing. Art critic Choi Chul-joo (Doctor of Cultural Design)

 

Louis Chul-joo Choi, morning glory window 2024-5-MonaLisa, 17.5X24cm, acrylic and composite materials on cloth, 2024 

 

미술평론 뉴스-신작읽기 [10] Art Review News- Reading New Works: 현대미술 회화 디자인: 개념적 의미구조로서 욕망개념을 추상화한 디자인된 현대미술 추상화 The artwork posted on Facebook:  Art Review: Abstract Painting Design Methodology is a new art movement in abstract painting that approaches modern images of an event and performance as desire concept art as realistic abstract painting. & Contemporary Art Movement Now: A New Abstract Methodology for Drawing Abstracts from Uninterpretable Modern Abstracts to Images of Modern Events into Desire Concept Louis Chul-joo Choi, morning glory window 2024-5-MonaLisa, 17.5X24cm, acrylic and composite materials on cloth, 2024